سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مضرات استفاده از اینترنت برای کودکان

با توجه به گسترش و فراگیر شدن استفاده از اینترنت، فضای مجازی در قشر کودکان و نوجوان به نظر می‌رسد که این امر می‌تواند بهداشت روانی و جسمانی کودکان و نوجوانان را متأثر سازد. پرخاشگری یکی از معضلات ناشی از استفاده ناصحیح از اینترنت و فضای مجازی است.

والدین باید محدودیت زمانی برای استفاده گوشی و تبلت به منظور فعالیت در فضای مجازی در نظر بگیرند و سعی کنند هنگام استفاده از دستگاه های هوشمند توسط کودکان و نوجوانان در کنار آنها حضور داشته باشند زیرا  همراه و همگام بودن با فرزندان برای فعالیت در فضای مجازی و نظارت بر فعالیت آنها برای کاهش تهدیدات و آسیب های فضای مجازی از وظایف والدین است.

بازی های رایانه ای این قابلیت را دارند که بتوانند باعث رشد فکری کودکانان و نوجوانان شود و بالعکس عاملی باشند برای ترویج، خشونت، بی بند و باری و کم تحرکی آنها، از این رو شناخت فواید و مضرات این بازی ها توسط والدین می تواند در انتخاب بازی های ریانه ای برای کودکان نقش مهمی داشته باشند

کارشناسان فضای مجازی همچنین به والدین توصیه می کنند تا با فرزندان خود در رابطه با استفاده صحیح از تلفن همراه و اینکه چگونه باید از آن استفاده کنند، صحبت کرده و به او آموزش دهند که کی، کجا و چطور از تلفن همراه استفاده کنند و در مور استفاده از تلفن همراه و اثرات بد آن به او هشدار دهند.

با گسترش نفوذ اینترنت دسترسی افراد به خدمات مختلف ارائه ‌شده در فضای مجازی افزایش یافته است. کودکان نیز از این امر مستثنی نبوده‌ و نسل به نسل شاهد بلوغ توانایی‌هایی آن‌ها در استفاده از فناوری‌های مختلف و استفاده از اینترنت هستیم.  با این پیشرفت‌ها، تهدیدهای مختلف و متنوع موجود در فضاهای مجازی مختلف در شبکه‌های اجتماعی که مشخصه اصلی آن‌ها تعامل و ارتباط با سایر کاربران است، نگرانی‌ها در مورد امنیت کودکان و نوجوانان را بسیار افزایش داده‌ است.

اما لازم است که والدین و دیگر بزرگسالان - و خود کودکان- آگاه باشند که اینترنت خطرهایی نیز دارد. ما به خصوص باید بدانیم افرادی سعی دارند با اهداف جنسی با کودکان ارتباط برقرار کنند و دوست دارند در وب‌سایت‌هایی که در میان کودکان محبوب است مکرراً رفت و آمد کنند. کودکانی که ارزیابی ماهیت تماس‌ها برای‌شان مشکل است، یا از اختلالات ذهنی رنج می‌برند، یا از حمایت‌های کافی اجتماعی برخوردار نیستند، آسیب‌پذیرترهستند. با این حال، می‌دانیم که هر کودکی می‌تواند هدف سوءاستفاده در اینترنت قرار بگیرد

یکی از دلایل  اهمیت این موضوع، آسیب‌پذیری بیشتر کودکان در فهم حریم خصوصی و آگاهی از مسائل پیرامون آن است؛ برای مثال در ساده‌ترین شکل این آسیب‌پذیری، ممکن است سیاست‌های حریم خصوصی در شبکه‌های اجتماعی به زبانی غیر از زبان مادری به کودکان و نوجوانان نمایش داده شود که مسلما توسط  کودک به خوبی درک نمی‌شوند. در این جا به نکات اساسی که کارشناسان پلیس فتا برای حفظ امنیت فرزندان در فضای مجازی تاکید دارند، اشاره می شود:

· مراقب باشید کودکان کم سن بدون نظارت از فضای مجازی استفاده نکنند

· تنظیمات امنیت و حریم خصوصی دستگاه را به طور مرتب بررسی کنید

·تنظیمات حریم خصوصی حساب های کاربری را به صورت مرتب بررسی کنید

·از نرم افزارهای فیلترینگ و مانیتورینگ استفاده کنید

·برای استفاده ازشبکه های اجتماعی و دستگاه ها قانون بگذارید

·سعی کنید عادت های کودکان و نوجوانان خود را بشناسید

·الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشید

·در مورد فناوری های جدید به روز باشید

·مراقب تصاویر و مطالبی که فرزندانتان در شبکه های اجتماعی ارسال می کنند، باشید

اتصال اینترنت برای فرزندان در اتاق خصوصی ممنوع است

 

منبع خبری از روزیاتو : https://rooziato.com/1399268374/%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%86%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F/